Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

Πετιμέζι: το comeback ενός αρχαίου γλυκαντικού

Μόλις πρόσφατα συνειδητοποίησα ότι δεν είμαι η μόνη που ανακάλυψα ξανά το γλυκαντικό των παιδικών μου χρόνων, το περίφημο πετιμέζι˙ σιρόπι σταφυλιού είναι για όσους δεν το γνωρίζουν καθόλου. Μια μικρή περιήγηση στο διαδίκτυο με έπεισε ότι το μοναδικό σε γεύση και άρωμα σιρόπι έχει ξαναγεννηθεί στην κυριολεξία από τη στάχτη του (σημ.: το βράσιμο του μούστου με τη στάχτη είναι επιβεβλημένο στην παραδοσιακή συνταγή για πετιμέζι).
Άρθρα για τις θρεπτικές του ιδιότητες, αναφορές στην ιστορία του που πάει πίσω στην Μινωϊκή Κρήτη και βέβαια πολλές και διάφορες συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής.

Με άλλα λόγια το αρχαίο γλυκαντικό μας -να φανταστείτε ότι ο βιολόγος, γαστρονόμος και ρήτορας, μεταξύ άλλων, Αθήναιος (τέλη 2ου- αρχές 3ου μ.χ.αι.) περιγράφει στα γραπτά του μια συνταγή ψαριού με πετιμέζι- κάνει ένα δυναμικό comeback. Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν παραδοσιακά το βασικό γλυκαντικό σε κάθε ελληνικό σπίτι, το οποίο εξοστρακίστηκε από τη ζάχαρη. Φαίνεται ότι ήρθε η ώρα να διεκδικήσει τη θέση που του αξίζει.

Και αυτή θα πρέπει να είναι πολύ υψηλά στις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες, γιατί το εξαιρετικό αυτό γλυκαντικό εκτός από νοστιμιά και άρωμα προσφέρει σε μεγάλο βαθμό ενέργεια και σε υψηλά ποσοστά σίδηρο και ασβέστιο. Όπως και το μέλι, θεωρείται ότι έχει ιδιότητες αντιβιοτικές και θεραπευτικές. Μια κουταλίτσα πετιμέζι λένε οι παλιοί είναι ότι πρέπει για τον ερεθισμένο λαιμό.
Το πετιμέζι είναι ένα 100% φυσικό προϊόν που φτιάχνεται χωρίς την προσθήκη συντηρητικών, χρωστικών και ζάχαρης, το οποίο μάλιστα διατηρείται πολύ καιρό εκτός ψυγείου.  Η φίλη μου η Αγάπη έχει ακόμα στο ντουλάπι της ένα μπουκάλι πετιμέζι που της είχε φτιάξει η μάνα της η Περσεφόνη  πριν από 12 χρόνια το οποίο δεν έχει πάθει απολύτως τίποτα.
Φαίνεται απίστευτο, αλλά είναι αληθινό.

Καλά όλα αυτά θα πείτε, αλλά πώς θα το καταναλώσουμε το πετιμέζι. Και όμως υπάρχουν τρόποι πολλοί να το απολαύσετε και να ευεργετηθείτε από τις θρεπτικές του ιδιότητες.
Μπορείτε, για παράδειγμα, να ξεκινήσετε τη μέρα σας με ένα «σφηνάκι» πετιμέζι, για δύναμη και ενέργεια. Η συνοδεία λουκουμάδων και τηγανίτας είναι το φόρτε του. Υποκαθιστά θαυμάσια τη ζάχαρη στα αφεψήματα, αλλά και στη ζαχαροπλαστική. Χρησιμοποιείται αντί άλλου σιροπιού στο παγωτό και το γιαούρτι. Επίσης στις πράσινες σαλάτες με ξύδι, στα μαριναρίσματα κρεάτων και πάει λέγοντας. 

Θα έχουμε την ευκαιρία να πούμε ακόμα περισσότερα, γι΄αυτό το εκλεκτό φυσικό προϊόν από το Σεπτέμβρη, με την εποχή του τρύγου.  Όμως πριν κλείσω, νιώθω μια τεράστια λαχτάρα να μοιραστώ μαζί σας μια μικρή γευστική μανία που έχω αποκτήσει τους τελευταίους μήνες, και η οποία προφανώς έχει να κάνει με το πετιμέζι.
Κάθε πρωί λοιπόν ετοιμάζω ένα πιάτο φρούτων (δύο ή τρία φρούτα εποχής ψιλοκομμένα) τα οποία γαρνίρω με 5-6 κομμένα αμύγδαλα και περιχύνω με μια κουταλιά σούπας πετιμέζι. Και καθώς ο γλυκός χείμαρρος του μυρωδάτου, καστανού σιροπιού ρέει ανάμεσα στα κομματάκια των φρούτων, πασπαλίζω με κανέλα...  Και κάπως έτσι με γεύση, μυρωδιές και αρώματα ξεκινάω τη μέρα μου και μου αρέσει πολύ!


Κατερίνα Καρύγιαννη

1 σχόλιο:

  1. Έχω ένα μπουκάλι πετιμέζι εδώ και 30 χρόνια που μου το είχε δώσει η πεθερά μου από την Κρήτη και δεν έχει πάθει τίποτα. Δεν ήξερα πόσο ευεργετικό είναι γι'αυτό παρέμεινε στα "αζήτητα". Τώρα όμως έχει μείνει ελάχιστο και φέτος έκανα από μούστο σταφυλιών (μοσχάτο αρωματικό παρακαλώ....) που τον είχα "κόψει" με στάχτη και τον είχα 2 χρόνια σε γιάλινο μπουκάλι στο ψυγείο μου...ΚΑΙ ΕΓΙΝΕ ΤΕΛΕΙΟ ΤΟ ΠΕΤΙΜΕΖΙ ΜΟΥ....Πότε θα ξανάλθουν τα σταφύλια ???? Ετοιμάζομαι για μεγάλες ποσότητες......

    ΑπάντησηΔιαγραφή