Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

«Κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο»

Πολυαγαπημένο μου ρετρό πόσο πολύ σε αγαπώ ˙ και όσο σ΄αγαπώ, τόσο συχνά σε συναντώ˙ τον τελευταίο καιρό ακόμα πιο συχνά, πράγμα που δεν μου μοιάζει τόσο συμπτωματικό.
Κάποια στιχάκια λοιπόν  δεν τ΄ακούς πια στα ραδιόφωνα˙ η αλήθεια είναι ότι μοιάζουν εκτός εποχής.  Αλλά όταν «σκοντάψεις» απάνω τους δεν μπορείς να μην σταθείς.

Δες τώρα τι έχει γράψει ο ποιητής Μίκης Θεοδωράκης στο τραγούδι «Απρίλη μου»:


Αστέρι μου, αστέρι μου χλωμό
του φεγγαριού αχτίδα στο γαϊτανόφρυδο
Στο γαϊτανο-, στο γαϊτανοφρυδό σου
κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο


Που το θυμήθηκα θα μου πείτε... Το φέραν τα παιδιά μου από το μάθημα της Μουσικής στο Δημοτικό και δεν σταματάνε να το τραγουδάνε˙ είναι ας πούμε το σουξέ της εβδομάδας.
Ομολογώ ότι δεν περιγράφεται το συναίσθημα που σου προκαλεί το άκουσμα ενός επτάχρονου παιδιού που τραγουδά με όλη του την αθωότητα, την άγνοια των λεγομένων και την  ανεμελιά του  «στο γαϊτανόφρυδό σου κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο».

Το ακούς και χαίρεσαι˙ και βλέπεις τις ομορφιές και λες θα τις αντέξω˙ γιατί σοφά το γράφει ο ποιητής στο ίδιο τραγούδι:


«Καρδιά μου πώς, καρδιά μου πώς αντέχεις
μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές»


Δύσκολο στ΄αλήθεια να την αντέξεις την αγάπη και την ομορφιά˙ δεν μας το μάθανε αυτό. Προτιμούν να μας εκπαιδεύουν - οικογένεια, σχολείο, κοινωνία - στην άρνηση, το φόβο και την ασχήμια.
Αν όμως  αποφασίσεις ότι μπορείς ν΄αντέξεις και την ομορφιά, χαμογελάς μόνος σου στον εαυτό σου και νιώθεις ότι μπορείς να φτιάξεις με τα χεράκια σου μια όμορφη μέρα.

Και αν δεν ήταν η σημερινή˙ δεν πειράζει.
Στο τέλος κάθε άσχημης μέρας, σκέφτομαι πάντα: αύριο είναι μια άλλη μέρα˙ καλύτερη.
Απολαύστε λοιπόν λίγο Θεοδωράκη - η πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού είναι με το Γρηγόρη Μπιθικώτση - και μη φοβηθείτε την αγάπη και την ομορφιά˙ θα τις αντέξετε.





Απρίλη μου, Απρίλη μου ξανθέ
και Μάη μυρωδάτε, καρδιά μου πώς αντέ-
Καρδιά μου πώς, καρδιά μου πώς αντέχεις
μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές

Γιομίζ' η γειτονιά τραγούδια και φιλιά

Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ
Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ
Την κοπελιά μου τη λένε Λενιώ, μα το 'χω μυστικό

Αστέρι μου, αστέρι μου χλωμό

του φεγγαριού αχτίδα στο γαϊτανόφρυδο
Στο γαϊτανο-, στο γαϊτανοφρυδό σου
κρεμάστηκε η καρδιά μου σαν το πουλάκι στο ξόβεργο

Γιομίζ' η γειτονιά...

Λουλούδι μου, λουλούδι μυριστό
και ρόδο μυρωδάτο, στη μάνα σου θα 'ρθω
στη μάνα σου, στη μάνα σου θα 'ρθω
να πάρω την ευχή της και το ταίρι που αγαπώ

Γιομίζ' η γειτονιά...

3 σχόλια:

  1. ...Μας έμαθαν να περπατάμε, μας έμαθαν να μιλάμε, μας έμαθαν να διαβάζουμε, μας επέβαλαν να είμαστε "καθώς πρέπει" μας είπαν ότι πρέπει να είμαστε καλοί και τίμιοι άνθρωποι,μας είπαν "πρέπει να γίνετε επιστήμονες" μας έμαθαν… μας έμαθαν... μας δίδαξαν ...Όμως κανείς δεν μας έμαθε, σε κανένα " σχολείο" δεν μας δίδαξαν πως να βλέπουμε την ομορφιά, πως να ακούμε τους ήχους της φύσης και της Ζωής, να αφουγκραζόμαστε τη φωνή της ψυχής μας, να μυρίζουμε τ' αρώματα της φύσης, να μυρίζουμε τις μουσικές, όχι μόνο να τις ακούει το αυτί μας αλλά να τις λαμβάνει και η ψυχή μας "ψυχαγωγία", δεν μας έμαθαν το άγγιγμα ψυχής, δεν μας έμαθαν... δεν μας έμαθαν να είμαστε ευτυχισμένοι άνθρωποι, να αναγνωρίζουμε τις στιγμές της ευτυχίας, γιατί η ευτυχία είναι μια στιγμή, όχι αιώνια κατάσταση και μια στιγμή είναι ένας στίχος,, μια νότα, μια κουβέντα, ένα άγγιγμα, μια ανάσα, ένα βλέμμα, είναι η στιγμή που νομίζεις ότι η καρδιά σου δεν θα αντέξει τόση ομορφιά γιατί" κρεμάστηκε σαν το πουλάκι στο ξόβεργα" μια στιγμή η αιωνιότητα!
    Και μη μου πεις κουβέντα Καρύγιαννη... εσύ φτάις που ξεσηκώνεις το Θυμικό μου.... Αγάπη Παττακού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μια τυχαία ματιά... ένα χαμόγελο... και σε μια στιγμή η μέρα να αλλάζει πορεία... ευχαριστώ...
    ιωάννα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. και καλή σας επιτυχία... όπως λέει κάποιος πολύ πιο σοφός από μένα... ότι δεν συνέβη ποτέ, είναι ό,τι δεν ποθήσαμε αρκετά... οπότε εύχομαι από την καρδιά μου ότι ποθείται στην δική σας... ιωάννα

    ΑπάντησηΔιαγραφή